Profesoarele Olaru Adriana , Constantin Adriana și Lăpădat Carmen au participat la Helsinki la cursul „Structured educational visit to Schools/Institutes & Training seminar in Finland”

20180417_165045_001

Repere ale sistemului de învățământ finlandez

      În perioada 15-21 aprilie 2018 a avut loc prima mobilităte din cadrul proiectului „Profesori inovatori pentru o Școală Europeană”, derulat de Școala „Nicolae Titulescu” Călărași și finanțat de Comisia Europeană prin Programul Erasmus+ KA1 – Mobilități de formare a cadrelor didactice, domeniul Educație școlară. Informații despre acest proiect se găsesc în site-ul https://erasmus.scoalanicolaetitulescu.ro.

Profesoarele Olaru Adriana – coordonator de proiect, Constantin Adriana – director adjunct și Lăpădat Carmen au participat la Helsinki la cursul „Structured educational visit to Schools/Institutes & Training seminar in Finland”, care le-a oferit prilejul de a cunoaște în mod direct cel mai performant sistem educațional din Europa și printre cele mai performante din lume. La acest curs au participat 128 de profesori din 19 țări (Mongolia și 18 țări din Uniunea Europeană).

Programul cursului, deosebit de încărcat, a inclus activități variate:

– Seminare: „Sistemul de învățământ finlandez”; „Aspecte specifice ale istoriei, educației, culturii și societății finlandeze”; „Strategii de diseminare”

– Vizite în 3 școli din orașul Espoo – zona metropolitană Helsinki
– Activități culturale și turistice: tur al orașului Helsinki; vizitarea Muzeului Național din Finlanda; vizitarea orașului medieval Porvoo; excursie de o zi cu feribotul la Tallinn, capitala Estoniei.

Statul finlandez coordonează cu deosebită grijă politica în domeniul educației; ultima reformă curriculară a avut loc în toamna anului 2016.

– Educația de bază (învățământul obligatoriu) începe la vârsta de 7 ani și se termină la 16 ani

– Educația de bază este complet gratuită. Comunitatea locală oferă elevilor manuale și rechizite, le asigură transport gratuit, servicii medicale și stomatologice, consiliere psihologică, o masă caldă la prânz; de asemenea, de masă beneficiază și profesorii.

– Consiliul Național al Educației elaborează curriculumul național de bază, dar parcurgerea lui este orientativă; școlile și districtele își creează propriul curriculum în cadrul curriculumului național de bază.

– Profesorii au o înaltă calificare; masteratul este cerința de bază pentru toți profesorii din Finlanda. Profesia de dascăl este deosebit de apreciată în societatea finlandeză și foarte bine remunerată.

– Primul test standardizat  al elevilor se dă la vârsta de 16 ani, la finalizarea educației obligatorii; până atunci, există doar evaluare curentă.

În cele 3 zile de vizite în școli, am asistat la lecții sau alte activități, am discutat cu directorii, profesorii și elevii (care vorbeau fluent engleza) și am luat masa de prânz alături de ei. Clasele aveau în jur de 15 elevi, iar în clasele în care erau elevi cu CES (cerințe educaționale speciale), exista un al doilea profesor (profesor ajutător). Elevii își lăsau hainele și încălțămintea la vestiar, iar prin școală mergeau în șosete sau papuci. Elevii aveau libertatea să stea în poziția în care se simțeau confortabil; de exemplu, unii stătea lungiți pe jos. Totuși, nu am văzut elevi indisciplinați sau neatenți la lecții, cu atitudine ostilă față de profesori și de școală, în general; nu am vazut nici pereți sau panouri mâzgălite cu marker. În școală am observat acealași respect pentru reguli și normele sociale pe care l-am întâlnit pretutindeni în societatea finlandeză: pe străzi, în parcuri, în mijloacele de transport. Pentru pauze, elevii aveau la dispoziție spații de joacă sau relaxare, care să le ocupe  timpul  în mod plăcut și instructiv.

Am apreciat în mod deosebit dotarea sălilor și laboratoarelor cu:

– mobilier funcțional, reglabil în funcție de înălțimea elevului; scaune flexibile, cu arcuri; mingi de fitness pe post de scaune

– echipamente de tehnică de calcul: smartboard, videoproiector, tablete sau laptopuri pentru fiecare elev

– truse, jocuri logice.

Care este secretul succesului sistemului educațional finlandez?

Sistemul de educație este o oglindă a societății finlandeze – o societate bine organizată, eficientă și echitabilă, care oferă cetățenilor săi siguranță și încredere. Sistemul de educație finlandez este inseparabil de cultura ţării, existând o strânsă coeziune între acesta şi societate.

Chiar dacă acum nu putem aplica în școala noastră tot ce am văzut în Finlanda, am preluat din experiența finlandeză câteva idei care ar putea fi adaptate la realitățile noastre…

Informaţiile prezentate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului articolului, iar Comisia Europeană şi Agenţia Naţională în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale nu sunt responsabile pentru felul in care este folosit conţinutul acestor informaţii.

Prof. Olaru Adriana- coordonator de proiect.

20180419_10233320180419_112057

 

 

3597 vizualizari in total 2 vizualizari azi

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*