Utilizarea corectă a girofarurilor

Semnalele luminoase de tip girofar au fost multă vreme în dotarea exclusivă a vehiculelor din instituțiile de stat, ceea ce făcea ca o eventuală achiziție să nu poată fi făcută de oricine, pentru simplul motiv că nu existau magazine specializate în comercializarea lor. Alinierea legislației interne la normele europene a deschis însă și acest domeniu „pieței libere” ceea ce a făcut să apară comercianți absolut legitimi de girofaruri și clienți din cele mai diverse medii. Inclusiv cei dispuși să abuzeze sistemul. Pe cunoscutul site trafictube.ro se găsesc destule exemple de folosire incorectă sau ilegală a semnalelor luminoase…

Pentru a înțelege mai bine cum trebuie folosit legal un girofar, ne-am adresat reprezentanților celui mai cunoscut magazin online de girofaruri din România, Overlords.ro. Aceștia ne-au explicat pe scurt care ar fi diferențele dintre diferitele tipuri de semnale luminoase, și cum trebuie folosite ele, conform legii:

Girofar-rosu-rotativ-12V-cu-prindere-in-3-puncte_1000x1000[1]– semnalul roșu (girofar roșu): acesta trebuie utilizat exclusiv de către mașinile poliției și pompierilor, în timpul intervențiilor. Semnalul roșu este însoțit deseori și de semnale acustice specifice. El transmite celorlalți participanți la trafic obligația de a opri imediat cât mai aproape de marginea carosabilului, lăsând loc de trecere vehiculelor aflate în misiune. Este interzisă cu desăvârșire montarea unui girofar roșu pe o mașină care nu aparține celor două instituții.

 

Girofar-albastru-rotativ-12V-cu-prindere-in-3-puncte_1000x1000[1]– semnalul albastru (girofar albastru sau, cum mai e cunoscut popular, girofarul de poliție): în general este utilizat de vehiculele din diverse instituții ale statului. E vorba de poliție, jandarmerie, ambulanțe, armată, procurori, procurori DNA, chiar și inspectorii ANAF, dar numai când se deplasează în interes de serviciu la misiuni importante. Spre deosebire de lumina roșie, participanții la trafic nu sunt obligați să oprească, ci doar să acorde prioritate (în limita posibilității). În multe orașe mari s-au semnalat mașini cu girofar albastru și pe ambulanțe private sau pe mașini ale poliției locale. Legalitatea acestor semnale e de discutat, dar este posibil ca la nivel local să existe diverse autorizații date de Inspectoratul General al Poliției.

Girofar-galben-rotativ-12V-cu-prindere-in-3-puncte_1000x1000[1]– semnalul galben (sau girofarul galben): conform legii acesta este singurul tip de girofar care poate fi montat pe mașini particulare, atâta doar că lucrurile nu sunt așa de simple. În primul rând, el nu creează obligații de nici un fel pentru ceilalți participanți la trafic, ci doar îi avertizează că pe șosea circulă un vehicul dotat cu un asemenea girofar, ceea ce înseamnă că ei trebuie să fie atenți la eventualele pericole din trafic. Girofarul galben ar trebui să semnalizeze fie un transport agabaritic, fie o intervenție pe carosabil (de exemplu niște lucrări de asfaltare), fie un vehicul care se deplasează încet, de pildă un tractor etc. Altfel zis, nu avem voie să montăm un girofar galben pe un Tico și să ne plimbăm cu viteză prin oraș sperând să ni se acorde prioritate. Cel mult vom risca o amendă.

În practică situația cel mai des întâlnită e cea de la ultimul punct, de aceea vom vedea montate girofaruri galbene (cum e, de exemplu, și acest girofar galben din oferta Overlords) pe o mulțime de vehicule aparținând unora dintre cele mai diverse tipuri de firme: transportatori de marfă, companii de energie, firme de telecomunicații, întreprinderi agricole, companii de apă, constructori etc.

Acestea sunt cele trei tipuri de lumini girofar reglementate de legea din România. Tot în practică mai putem întâlni și semnalul verde (girofar verde), mai puțin important, deoarece nu e reglementat legal. El este totuși utilizat și la noi în intervenții ale unor ambulanțe private, fiind reglementat în țări din Occident.

Pe lângă verde, în alte țări sunt reglementate și alte culori, de pildă alb sau portocaliu (chihlimbar) care semnalizează circulația mașinilor particulare de pază și protecție, sau anumite situații la locul unui accident etc. În România legislația este puțin rămasă în urmă, dar asta nu înseamnă că putem folosi fără discernământ un girofar, pentru simplul motiv că îl putem cumpăra de la magazin. Participanții la trafic trebuie să respecte legislația în vigoare pentru ca toți șoferii să circule în siguranță.

9646 vizualizari in total 2 vizualizari azi

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*