Ministerul Educatiei a transmis catre inspectoratele scolare o scrisoare metodica pentru anul scolar 2019 – 2020, in care este detaliat, printre altele, programul zilnic de activitate al educatoarelor si al copiilor.
Care este norma educatoarei?
Care este programul copiilor?
Sunt obligati copiii, indiferent de varsta, sa desftasoare activitati timp de 5 si respectiv, 10 ore/zi?
S-a schimbat ceva in raport cu precizarile legislative anterioare?
Conform prevederilor art, 262. din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, activitatea personalului didactic de predare se realizeaza intr-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 10 de ore pe sapatmana si cuprinde:
a) activitati didactice de predare-invatare-evaluare si de instruire practica si examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de invatamant;
b) activitati de pregatire metodico-stiintifica,
c) activitati de educatie, complementare procesului de invatamant: mentorat, scoala dupa scoala, invatare pe tot parcursul vietii.
Programul zilnic de activitate efectiva cu copilul la grupa este de 5 ore pe zi, respectiv de 25 de ore pe saptamana.
Activitatea personalului didactic de predare este completata zilnic cu 3 ore de activitate de pregatire metodico-stiintifica, in care se realizeaza: proiectarea curriculara, proiectarea si pregatirea activitatii zilnice, studiul individual, confectionarea materialului didactic, consemnarca observatiilor asupra copiilor in Caietul de observatii/Observator si a progresului individual al copiilor in Fisele de apreciere a progresului individual al copilului inainte de intrarea in clasa pregatitoare sau in alte instrumente de monitorizare/inregistrare avizate de MEN, proiectarea activitatilor extrascolare sau a unor activitati din cadrul proiectelor educationale derulate, amenajarea sau reorganizarea ambientului educational, organizarea de expozitii cu produse ale activitatii copiilor, conceperea unor fise de lucru pentru copii, participare la cursuri de formare, la activitati ale comisiei metodice, la intalniri metodice, la schimburi de experienta, la activitati in parteneriat cu familia sau cu alti parteneri educationali etc.
Activitatea zilnica de pregatire metodico-stiintifica, se poate desfasura si in afata spatiului gradinitei: biblioteca, alta unitate prescolara/scolara, centre de pregatire in educatie etc, in scopul schimbului de bune practici.
Intr-o zi din saptamana (stabilita la nivel de judet/sector al municipiului Bucuresti), cele 3 ore de activitate de pregatire metodico-stiintifica vor fi desfasurate in institutia de invatamant. Acest lucru se va concretiza prin derularea unor intalniri ale cadrelor didactice din aceeasi institutie ai/sau din aceeasi comisie metodica cu scopul de a incuraja procesul de reflectie si autoreflectie cu privire la demersul didactic desfasurat cu copiii: exemple de bune practici, vulnerabilitati, gasirea unor solutii la problemele existente, diseminarea unor aspecte relevante insusite in cadrul cursurilor de formare, clarificarea unor aspecte legate de aplicarea strategiilor didactice, de integrare a unor continuturi, de
evaluare a demersului didactic si de adaptare la nevoile si interesele individuale ale copiilor etc.
Activitatii metodice saptamanale desfasurate la nivelul unitatii de invatamant trebuie sa i se acorde o deosebita importanta, intrucat conduce la crearea unei atmostere efervescente, lucrative, la formarea unei viziuni unitare intre membrii aceluiasi colectiv didactic pe probleme educationale, si, in cele din urma, la construirea etosului institutiei de invatamant.
Cadrele didactice consulta Programul zilnic (cu reperele orare) stabilit de Ministerul Educatiei Nationale (Anexa 2, Curriculumul pentru educatia timpurie) in procesul de definitivare si aprobare a Programului zilnic din cadrul Regulamentului de ordine interioara.
Asadar, reperele orare din Programul zilnic sunt orientative si pot fi adaptate, cu acordul CA, la programul fiecarei comunitati educative.
Numarul de ore pentru activitati zilnice, precum si numarul de activitati dintr-o saptamana desfasurate cu copiii variaza in functie de tipul de program ales de parinti (program normal — 5 ore sau program prelungit/saptamanal — 10 ore) si in functie de intervalul de varsta al copiilor.
In medie, pentru toate cele patru intervale de varsta, o activitate cu copiii dureaza intre 5 si 30 de minute (de regula, 5-10 minute la nivel anteprescolar si pana la 35 minute la grupa mare, nivel prescolar). In functie de nivelul grupei, de particularitatile individuale ale copiilor din
grupa si de specificul situatiilor educative, cadrul didactic va decide care este timpul efectiv
necesar pentru desfasurarea fiecarei activitati.
Activitatile integrate, derulate cu copiii prescolari, pot avea o durata care depaseste intervalul recomandat, in contextul in care cadrul didactic planifica cu atentie, pe parcursul acestora, momentele de tranzitie si rutina. in cazul in care, in functie de particularitatile de varsta si de dezvoltare ale copiilor din grupa, se opteaza pentru o durata mai mica a activitatilor pe domenii experientiale (< 1 h, < 1/2 h ) diferenta de timp poate fi alocata celorlalte tipuri de activitati de invatare.
Conform prevederilor in vigoare, activitatile de invatare pe domenii experientiale alterneaza cu pauze de 10-15 minute pentru copii (pauzele pot ii alocate jocului liber, jocurilor de miscare, exercitiilor fizice, unei tranzitii, unei rutine).
Asadar, nu putem vorbi de un propram ceducationat obligatoriu pentru copii. Indiferent de programul de functionare ales de parinti, ci de un program educational pe care unitatea de invatamant il pune la dispozitia copiilor, pentru parcurgerea unitara si adecvata a unor activitati
specilice varstei acestora, din perspectiva unui curriculum national care ofera sanse egale de dezvoltare si integrare tuturor copiilor.
2173 vizualizari in total 2 vizualizari azi
Lasă un răspuns