Nu poți depolitiza școlile dacă pe evaluatorii directorilor nu i-ai depolitizat

14316713_10210835299506481_7829279966763342001_nTema depolitizării ex abrupto a școlilor nu este cu totul neviabilă. Într’adevăr, nu poți depolitiza școlile dacă pe evaluatorii directorilor nu i-ai depolitizat. Dacă pe ministrul educației nu l-ai depolitizat.
Accidentul ajungerii într-o funcție înaltă a unui om fără pedigree politic, independent de o voință politică consacrată, nu poate suplini lipsa unei mase critice care să aibă o agendă a eliberării școlilor de sub patima politicienilor.
Și totuși, ce altceva ar putea face un astfel de om accidental, decât să creeze iluzia că puterea reală există și se poate culege cu mâna liberă, cea valoroasă? Că nu este nevoie să te folosești doar mâna moartă care ține strâns carnetul sau carnetele de partid, pentru a ajunge la ea. Că este palpabilă și accesibilă. Că iluzia existenței unui monopol al puterii, captiv în mâinile membrilor de partid, poate fi substituită cu o iluzie nouă. Mă gândesc că oricine ar fi trecut prin aceeași experiență și ar fi fost bine intenționat, ar fi acționat similar.
#mirceadumitru #accidentul

În prezent, directorii de școli sunt numiți cu delegație de către inspectoratele școlare, iar ultimele mandate ocupate prin concurs au expirat în 2012. Un mandat obţinut prin concurs are o o durată de patru ani, spre deosebire de directorii numiţi cu delegaţie, care se pot bucura de funcţie doar un an.

■ Examenul pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct va avea o componentă naţională şi una locală.

Componenta naţională include proba scrisă, organizată la nivel naţional, în data de 12 octombrie, cu subiecte elaborate de Ministerul Educaţiei. Proba va consta în rezolvarea în maximum 120 de minute a unui test-grilă cu itemi elaboraţi de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, în cadrul căreia se evaluează în proporţie de 50% aptitudini cognitive şi în proporţie de 50% competenţe manageriale ale candidaţilor.

■ Componenta locală presupune susţinerea a două probe la nivel judeţen în intervalul 13 octombrie – 11 noiembrie 2016:

■ analiza Curriculum-ului Vitae realizată de comisia de concurs, în plenul ei, în prezenţa candidatului, prin acordarea de puncte potrivit criteriilor şi punctajelor stabilite de metodologie, pe baza documentelor din dosarul de înscriere care dovedesc cele afirmate în Curriculum Vitae;

■ interviu în faţa comisiei de concurs, în care se apreciază scrisoarea de intenţie, calitatea şi susţinerea, de către candidaţi, a ofertei manageriale şi a unui plan operaţional pentru un an, cu o durată de maximum 30 de minute. Aceste două ultime probe vor fi organizate de comisiile de concurs organizate pentru fiecare unitate de învățământ, întregul proces va fi atent monitorizat de observatori desemnaţi de Ministerul Educaţiei. Din comisia de concurs fac parte un reprezentant al inspectoratului şcolar, 2 cadre didactice propuse de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ preuniversitar din care provine candidatul şi 2 reprezentanţi ai consiliilor locale.

■ Oferta managerială a candidatului trebuie să conţină o analiză a proiectului de dezvoltare instituţională al unităţii de învăţământ existent, însoţit de un plan operaţional pentru o durată de un an, iar în situaţia în care la nivelul unităţii de învăţământ nu s-a realizat proiectul de dezvoltare instituţională, o propunere de proiect de dezvoltare instituţională al unităţii de învăţământ, însoţit de un plan operaţional pentru o durată de un an.

Concursurile pentru funcţiile de director încep pe 12 octombrie şi se încheie pe 11 noiembrie, conform purtătorului de cuvânt al Ministerului Educaţiei, Mirabela Amarandei.

 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*